hasonló bejegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2020. október 9., péntek

Sarkallatos kérdés

 A zokni kötés hálás dolog. Gyorsan kész van. Meleg, használható ruhadarabot ad, melynek készítése sikerélménnyel tölt el. 

Az igazi technikai kérdés a sarok elkészítése, hiszen a szára patent, a lábujjnál pedig fogyasztani (ha fentről haladunk lefelé) vagy szaporítani kell (ha fordított irányból indítunk). Előbb-utóbb erre mindenkinek meglesz a bevált szaporítási módszere. A szára, lábfeje pedig minta kérdése, de lehet nyugodtan harisnyakötés is.

Viszont a sarok... Eddig háromfélét próbáltam ki. A fish lips kiss heel az amit sokan alkalmaznak és talán a legjobban bevált. A bokacsont mérvadó viszonyítási pont. Ha az orr felől haladunk kb. addig kell kötni az adott mintával és utána jön a sarokrész. Ha a szár felől haladunk, könnyebb dolgunk van, mert a sarok elkezdése nem a talp hosszát befolyásolja, hanem a szár hosszát. 

Ez a fajta sarok egy csókos halszájra hasonlít és pont emiatt nem mutat besimulóan, homogénen a zokni látványába. A csonttól a sarokig lévő egyenes beljebb helyezkedik el a többihez képest.

Van pár technikai fogás, melyet a kötés során alkalmazok. Annak ellenére, hogy ezek általában egy-egy technikán belül ismétlődő mozzanatok, két alkalmazása között elfelejtem őket, ezért jegyzetek alapján dolgozok, melyre ránézve felelevenednek a dolgok. Igen ám, de korrektnek, érthetőnek kell lenni a silabusznak. Olykor azt hiszem, hogy precízen feljegyeztem és később jövök rá, hogy mégse érthető, illetve, mint ahogy ennek a zokninak a készítésénél is történt, a jegyzet jó csak én nem megfelelően értelmeztem. Így jött létre ez:

 A jegyzet: 

A jelmagyarázat a lap alján található. A mintát a jobb alsó sarokból kezdünk és a talp felőli részen dolgozunk az összes szemszám fele van a kötőtűn. A másik tűn lévő szemeket - tehát a felső rész felőlieket - félretesszük.

A sarok felének elkészítése:

Oda-vissza sorokkal haladunk.  

  1. A szemszámok utolsó előttijénel alkalmazzuk a twin stitch (ekkor sima oldalon vagyunk). A sima twin stitch
  2. Megfordulunk (ekkor fordítottat kötünk) és itt is a fordított előtti szemnél alkalmazzunk a technikát, amely fordított szemnél ez. 
  3. Fordulás - sima oldal - és a már meglévő twin stitch szem előtt kötjük a következő twin stitch szemet.
Tesszük ezt - a fordulást, szemduplázást - addig, amíg középen az eredeti szemek 1/3-a van. (Ha például a teljes szemszám 56 szem, annak a fele 28. Ezen a talp felé eső részen dolgozunk. Itt a szemszámok úgy néznek ki, hogy 1 szimpla szem - 9 twin stitch - 8 szimpla szem - 9 twin stitch - 1 szimpla szem.) Úgy néz ki a munkánk, mint egy trapéz. (Ábra alsó fele.)
 
A sarok középső része, átmenet:

No ezen a ponton zavarodtam bele és másképp csináltam, mint a fenti ábrán található. A fenti ábrán továbbra is a bekeretezett, talp felőli szemekkel dolgozunk.

  1. Elmegyünk a széléig és az ott található immáron egy szimpla szemet duplázzunk meg, 
  2. fordulunk, ismét a szélén található szimpla szem duplázódik fordítottan, 
  3. fordulunk és ott kezdjük meg a sarok másik felének megalkotását...

 A fenti leírás a klasszikus megoldás. Én ehelyett ezt csináltam:

Az utolsó fordítottam duplázott szem után megfordultam és 

  1. lekötöttem a sarok középső szemeit, 
  2. összekötöttem a duplázott szemeket, 
  3. a szélső szemet megdupláztam, 
  4. körbehaladtam a teljes szemszámon (tehát az addig félretett kötőtűn lévőkön is), 
  5. visszaérkeztem a talp első, addig nem duplázott szeméhez, azt megdupláztam, 
  6. összekötöttem a dupla szemeket,
  7. lekötöttem a sarok középső szemeit.

Azáltal, hogy körbehaladtam csökkentettem az éles határvonalat a talp megnövekedett, felhalmazódott kötése és a felső rész között. Mivel a duplázott sorokat nem választják el szimpla sorok egymástól, ezáltal a kötésképen a szimpla sorok nem esnek beljebb és nem olyan a látszat, mint ha két ajak találkozásánál lenne. Tehát jobban kisimul, homogénebb, kiterítve tetszetősebb. A talp legkritikusabb pontja, hogy van-e lyuk a sarokrész felett a boka két oldalán a kötésben. Mivel körbe is haladtam egy sort, ennek esélye csökken.

A sarok másik fele:

Az eljárás hasonló az elsőként ismertetetthez, csak fordított trapénznak fog kinézni (ha leterítenénk). Ugyanazokon a szemeken dolgozunk, tehát a talp középső 1/3-nak szemeit háborítatlanul hagyjuk, ott nem duplázunk szemeket. Viszont a duplázásokkal kifelé haladunk, ezáltal soronként egyre nő a munka alatt lévő szemek száma. Mivel itt fordított a sorrend, nem lesznek egymás melletti duplázott szemek, hanem a duplázott szemet összekötjük és a következő szemet duplázzuk, majd megfordulunk.

Próbáltam érthetően leírni, de megmutatni sokkal egyszerűbb lenne. Az igazi, mindent világossá tevő videó.

2 megjegyzés:

  1. Tetszik a zoknikötés, de hogy még megsem próbáltam van oka...Talán nem érteném, ráadásul kettő kell belőle...két egyforma. Ezen kívül sajnálom azt az időt amit ráfordítanák a kötésre és a bontásra.. Többet bontanák, mint kötnék, rajtam még a jegyzetelések sem segítenének.. Tudom csak igy lehetne megtanulni. Nem vagyok ilyen kitartó...Ezért felnézzek mindig az elszánt emberekre, akik addig amig nem sikerül, nem adják fel! Gratulálok!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! Elégedetlen voltam a bejegyzésemmel, ezért javítottam rajta.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...