hasonló bejegyzések

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2019. január 20., vasárnap

Sapka bélelése

Régebben is szerettem a meleg, puha dolgokat és télen mindig is igényeltem. Ebben a szezonban kötöttem, horgoltam először téli sapkákat és arra jöttem rá, hogy szeles időben nem árt a bélelés. Persze nagy kérdés, hogy milyen sapkát akarunk tavaszi-őszit vagy télit és ha télit milyen vastag legyen. (Van olyan kötött sapkám is, ami "nem igényelt" bélést, mert így is kellően vastag.) 

Ha lett volna a sapkákhoz hasonló színű polárom, azt választom, de az én családom jersey-vel ellátott. Ezt a nyers színű sapkát még soha nem vettem fel, mert zavar, hogy átlátszik a sötét hajam. Vékony anyagból terveztem bélést, azt szabás során félbehajtottam, hogy a patentnál legyen dupla az anyag és így könnyebben oda tudom öltögetni. A Hurrikán sapkához pedig ennél a nadrágnál használt nagyon rugalmas anyagot használtam fel. 

Volt elképzelésem, de szétnéztem a neten. Ezt a leírást vettem alapul, azzal a lényeges különbséggel, hogy nem értek a szimplán matematikán alapuló szabással egyet, mivel ha a kör (fej) kerületét nézzük, akkor egy fejet lazán körbeölelő anyagot kapunk, nem számolva azzal, hogy az nem komfortos, nagy. Általában a sapkák is kisebbek ennél és akkor azt a problémát is felveti, hogy a bélés hogyan illeszkedik bele. 

A szürke anyagom valami régiféle passzé (nem bordás), a fehér is rugalmas a jerseykhez mérten. Végül a kiszemelt kötött/horgolt sapkákat fektettem le és elsőként a szélességükkel és magasságukkal megegyező téglalapokat vágtam a félbehajtott anyagban. Természetesen varrásráhagyást oldalt és felül hagytam, illetve a szürkénél számoltam azzal, hogy a fülnél dupláztam az anyagot (a fehérnél meg már eleve dupla volt az egész hosszúságban, mert az olyan kis lehelet anyag). Majd mivel azt figyeltem meg, hogy a babasapkák tetején is négy varrás van, ezért felül a tervezett hossz harmadáig tettem íves bemetszéseket a honlapon található formában. (Azért nem szimpla háromszögeket, mert akkor teljesen lapos lenne a teteje.)

Elsőként az oldalukat varrtam össze cikk-cakk öltéssel, majd a tetejüket. Ugye van a négy ív és értelemszerűen, "kézre állóan" mindegyiket a mellette található ív szomszédos oldalával. A fehérnél ezzel zárult is a gépi varrás. Aztán a horgolt sapka belsejébe illesztettem a bélést úgy, hogy a színoldala legyen látható, ha később a sapka belsejébe nézünk. A szürkén annyit variáltam, hogy hat centit az alján felhajtottam - ez lett később a fül- és homlokvédő rész - és úgy cikk-cakkoltam rá az anyagra. Legőzöltem vasalóval és jöhetett a kézimunka része. A patenthoz öltögettem, illetve a tetejét a horgolt/kötött sapka belsejébe, hogy a sapka levételénél ne húzódjon ki.

Így már a nyers színű sapka alól se sejlik ki a hajam, illetve a Hurrikán sapka is megnyugtatóan vastag lett.


Végre tudom pironkodás nélkül hordani ezt az egyébként szép mintájú sapkát is. (Nem mint ha bárki aki készít valamit, annak pironkodnia kellene. Hiszen sokan vannak, akik azt se tudják hogyan kezdjenek bele. Viszont nem éreztem sikernek. Nálam a téli sapka szigorúan "zárt".) Aki nem hiszi, hogy milyen nagy a különbség, lapozzon vissza, tavaly ősszel készült a horgolás és ott bizony van kép amin látszik.

Kevésbé időigényes és macerás, mint gondoltam volna. Egymás után csináltam meg a kettőt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...