Már régóta vágytam egy nem túl vastag, de tömör (nem csipke mintás), színes, vagány kendőre. Olyanra, amely hétköznapi az összetételét tekintve, nem kell a kezelésre ügyelni. A választásom kőmosott hatású fonalra esett. A különleges, nem egyöntetű színei miatt.
Több minta közül a brioche miatt szúrtam ki a Dream lake shawl-t. Az tetszett meg benne, hogy ötvözi a hagyományos kötést a brioche-val és azzal kecsegtetett, hogy megtanulhatom ezt. Az egyetlen ilyen jellegű sál elkészülte után megfogadtam, hogy lesz még folytatás és azóta se.
A fonal már előbb megvolt hozzá, mint maga a minta. Nem mondtam volna meg, hogy javarészt pamut. Első ránézésre, tapintásra minimum fele-fele pamut-akril összetételűnek gondoltam. Pedig csak 22%-a akril. Az egyik fonalhibánál bebizonyosodott, hogy olyan a felépítése, mint amit sejtettem; tiszta pamut köré van dolgozva az akril. Kellemes tapintású és nem túl vastag belőle a kötés, pont ilyet terveztem. Emellett gyorsan rámelegedik az emberre. Tehát klassz! Mondom ezt annak ellenére, hogy az egyik gombócba két hiba is volt, plusz még amit fentebb írtam. Bosszantó ez, ha mondjuk kevéssé eltüntethető, mert pont a darázsminta elülső részére esik, akárhogy is ügyeskedek. A fonal színei harmonikusak, nem harsányak és még ha úgy is tűnik elsőre, hogy eltérő színcsoportokat választottam, jól kiegészítik egymást. Elsőként abban voltam biztos, hogy a mustár belekerül, majd nagyon megkedveltem a világos kékeszöldeset. Ez utóbbi nagyon kis finom és más árnyalatát hangsúlyozza különböző színek mellett.
Eleinte gyorsan haladtam, a színválasztás ad-hoc volt, habzsoltam a lehetőségeket. Ha már régen szerepelt az adott szín, előhúztam. A kötés fázisaiban mindig más volt a kedvencem. Elsőként egy "töltelék" minta tetszett a maga egyszerű cselességével. Ami mindvégig megnyerte tetszésemet az a csipkeminta és a brioche darázs.
Bár ez utóbbi a minta kiválasztásakor fel se nagyon tűnt. Soha nem készítettem még darázsmintát, pláne nem két színnel. Első készítése ugyan olyan volt, mint egy fejesugrás a mélyvízbe. Elég fonalzabáló. Azt azért valamennyi brioche mintánál megállapítottam, hogy akkor igazán mutatós, hogy a fő szín a világos és a háttér a sötét. Igyekeztem az ismétlődő mintákat különböző színekben megmutatni.
Míg a darázsminta leírása nagyon jó volt, az utolsó előtti mintaegységben szereplő klasszikus brioche nem. Olyannyira nem, hogy nem is annak a kötésképnek a leírása, mint amivel "reklámozva" lett. A szemszám, szaporítások stimmelnek, a minta is pont oda esik és úgy, csak a "köztes" rész készül egészen másképpen. Ahhoz, hogy erre rájöjjek - hogy miért nem úgy néz ki - le kellett ásnom az alapokig. Azután arról folytattam "tanulmányokat", hogy mi van, ha az egyik színnel kezdek, mi ha a másikkal. Megkötöttem és nem tetszett. (Jó hír, hogy a fonal jól tűri a bontást!) Egyrészt mindenáron sötét főszín, világos háttér párosításban gondolkoztam, amely nem mutatós az energiaráfordítást tekintve. (A brioche melós, ha oda-vissza sorokról van szó, pláne. Egy sort egyszer az egyik, másszor a másik színnel kell elkészíteni.) Lebontottam. Van egy könyvem, nézegettem abban mintákat és megtetszett egy váltott színösszeállítású minta. Tanulmányoztam ennek leírását és megtetszett. Ha már lúd, legyen kövér! Legyen ilyen, hasonló. A kezdő szemszámot is figyelembe véve mintát szerkesztettem. Ezen a ponton már tudtam a logikáját, így ez túllendített mindenen... meg a kíváncsiság. A tűméretet is féllel lejjebb vettem, mert túl laza volt az eredetivel. Igazam is volt, mert sokkal szebb így. A mintaegységek egyediek, nem a könyvből valók. (Nem állítom, hogy más nem találta ki, úgy mint én otthon, de nem másolás.)
A kötéskép hozta az "elvártat" és jobban én vagyok, mint az eredeti. Hullámokat és rózsabimbót szimbolizálnak. Számomra hasonlítanak az egyszerűbb templomok faragott faldíszeihez, berakásaihoz. (Nálunk van egy ilyen.) Örülök nekik és annak is, hogy a továbbiakban nem bocsátkoztam bele még egy darázsmintába, az eredeti leírásra visszatérve. Túl sok lett volna a jóból és talán agyonvágta volta ezt a kendő ékességének szánt részt. Érdekes módon rizsmintát még soha nem csináltam, de nagyon jó választásnak minősült a befejezéshez. Különösen jól mutat ebből a koptatott hatású fonalból. Nem győzök örülni a saját mintának! A brioche bonyolultságára tekintettel számomra nem kis szó.
A Dream lake shawl kendő leírása több méretben készült el. Mivel vékonyabb fonalat választottam hozzá, ezért a legnagyobbat választottam. Jól kalkuláltam, mert kb. ekkora, jó közepes méretűre számítottam. A kendőm végre az "áhított"; 140*117*78 cm. Bebugyolál, ölel.
A harisnyakötéseknek köszönhetően eredetileg pördült. Mosás után szépen kihúzogattam és csak egyik oldalt tűztem meg. Szépen kiadta a derékszöget. Száradás után egy közösségi oldalas tanácsnak köszönhetően még gőzölős vasalóval a felszíne felett két centivel végig mentem a kritikus részen. Ezek hozták az elvártat és szép katonás rendben áll.
Utólag tőlem szokatlan ez a színkavalkád. Viszont ennek a fonalcsaládnak visszafogott színei vannak. Nem bántam meg, hogy gazdagítottam a választékot, amit szükség esetén elővehetek.
Fonal: Scheepjes Stone Washed
Tű: 3 és 3,5 mm
Fonalszükséglet: Crystal Quartz 202 méter
Corundum Ruby 115 méter
Brown Agate 178 méter
Yellow Yasper 126 méter
Garnet 159 méter
Boulder Opal 66 méter
összesen 32,5 dkg
Corundum Ruby 115 méter
Brown Agate 178 méter
Yellow Yasper 126 méter
Garnet 159 méter
Boulder Opal 66 méter
összesen 32,5 dkg
Minta: Dream Lake Shawl (Julia Decker) saját mintával ötvözve
Nagyon különleges kendő...és a színei is jól összhangban vannak!
VálaszTörlésKöszönöm szépen! Sajnálom, hogy folyton ilyen rossz minőségű képeket bocsátok közre. Nem érzem azt, hogy megmutattam volna a szépségét. Az idő se volt partnerem. Zuhogott azon a hétvégén az eső, nem tudtam kinti képeket készíteni. (Várni pedig nem tudtam.)
VálaszTörlés